KA4 – Tvorba materiálů

Cíle aktivity

Východiskem pro realizaci této aktivity je výrazný nedostatek výukových materiálů – učebnic, metodik atd. na českém trhu, jež se téměř blíží nule. Projekt doplní své hlavní povinně volitelné aktivity o oblast, kterou pedagogové díky své odborně pedagogické praxi dobře znají a budou tak moci své zkušenosti se vzděláváním zdravotně postižených osob přenést do učebnic pro potřeby běžných škol.

Pedagogové školy „Střední škola, Základní škola a Mateřská škola prof. V. Vejdovského Olomouc – Hejčín,“ mají zkušenost s tvorbou učebnic, materiálů a výukových pomůcek jak pro vlastní pedagogickou potřebu (neboť učebnic pro zdravotně postižené žáky je na trhu žalostně málo), tak v rámci projektů, kterých se účastnili.

V rámci aktivity budou zpracována následující témata.

1. Obor: Český jazyk a literatura

Složka: Literární výchova

1.stupeň, 2.období

Definice minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

ČJL-5-3-01p, ČJL-5-3-02p dramatizuje jednoduchý příběh

ČJL-5-3-01p, ČJL-5-3-02p vypráví děj zhlédnutého filmového nebo divadelního představení podle daných otázek

ČJL-5-3-02p čte krátké texty s porozuměním a reprodukuje je podle jednoduché osnovy

ČJL-5-3-02p určí v přečteném textu hlavní postavy a jejich vlastnosti

ČJL-5-3-04p rozlišuje prózu a verše

– rozlišuje pohádkové prostředí od reálného

– ovládá tiché čtení a orientuje se ve čteném textu

Příklad zpracování části pracovních listů této složky:

Pracovní listy: „Čtení s porozuměním pro slabozraké žáky“

Minimálně 10 zvětšených úryvků z dětských knih s otázkami zaměřenými na obsah textu

většina textů je doplněna obrázkem z knihy a omalovánkou.

Složka: Jazyková výchova

1.stupeň, 2.období

Definice minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

ČJL-5-2-03p pozná podstatná jména a slovesa

ČJL-5-2-06p dodržuje pořádek slov ve větě, pozná a určí druhy vět podle postoje mluvčího

ČJL-5-2-08p rozlišuje tvrdé, měkké a obojetné souhlásky a ovládá pravopis měkkých a tvrdých slabik

– určuje samohlásky a souhlásky

– seřadí slova podle abecedy

– správně vyslovuje a píše slova se skupinami hlásek dě-tě-ně-bě-pě-vě-mě

– správně vyslovuje a píše znělé a neznělé souhlásky

Příklad zpracování části pracovních listů této složky:

Pracovní listy: „Doplňovačky na pravopisné jevy – i,í,y,ý po měkkých a tvrdých souhláskách (pro slabozraké žáky)“, minimálně 10 cvičení (1 cvičení na A4, výrazně, kontrastně)

Pracovní listy: „Doplňovačky na pravopisné jevy – i,í,y,ý ve vyjmenovaných slovech (pro slabozraké žáky)“, minimálně 10 cvičení (1 cvičení na A4, výrazně, kontrastně)

Pracovní listy: „Doplňovačky na pravopisné jevy – i,í,y,ý v koncovkách podstatných jmen rodu středního, ženského a mužského (pro slabozraké žáky)“, minimálně 10 cvičení (1 cvičení na A4, výrazně, kontrastně)

Pracovní listy: „Doplňovačky na pravopisné jevy – i,y v koncovkách sloves (pro slabozraké žáky)“

minimálně 10 cvičení (1 cvičení na A4, výrazně, kontrastně)

Obor: Matematika a její aplikace

Složka: Čísla a početní operace

1.stupeň, 2.období

Definice minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

M-5-1-02p čte, píše a porovnává čísla v oboru do 100 i na číselné ose, numerace do 1000

M-5-1-02p sčítá a odčítá zpaměti i písemně dvouciferná čísla

M-5-1-02p zvládne s názorem řady násobků čísel 2 až 10 do 100

M-5-1-03p zaokrouhluje čísla na desítky i na stovky s využitím ve slovních úlohách

M-5-1-03p tvoří a zapisuje příklady na násobení a dělení v oboru do 100

M-5-1-04p zapíše a řeší jednoduché slovní úlohy

M-5-1-04p rozeznává sudá a lichá čísla

– používá kalkulátor

Příklad zpracování části pracovních listů této složky:

Pracovní listy: „Porovnávání čísel do 100 a numerace do 1000 (pro slabozraké žáky)“

minimálně 10 cvičení na + a – (1 cvičení na 1 A4)

Pracovní listy: „Násobení a dělení 2 až 10 (pro slabozraké žáky)“

minimálně 10 cvičení na * a : (1 cvičení na 1 A4)

Pracovní listy: „Slovní úlohy (pro slabozraké žáky)“

minimálně 10 cvičení (1 cvičení na 1 A4)

Obor: Zeměpis (geografie)

Složka: Česká republika

2.stupeň

Definice minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

Z-9-6-01p vymezí a lokalizuje území místní krajiny a oblasti (regionu) podle bydliště nebo školy

Z-9-6-02p charakterizuje přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu

Z-9-6-03p určí zeměpisnou polohu a rozlohu České republiky a její sousední státy

Z-9-6-03p rozlišuje přírodní podmínky ČR, popíše povrch a jeho členitost

Z-9-6-03p uvede hlavní údaje o rozmístění obyvatelstva

Z-9-6-04p vyhledá na mapách jednotlivé kraje České republiky a charakterizuje hospodářské poměry, přírodní zvláštnosti a kulturní zajímavosti

Příklad zpracování části pracovních listů této složky:

Pracovní listy č.9: „Soubor kontrastních a reliéfních map ČR (pro slabozraké a nevidomé žáky)“

10 map ČR s následujícími tématy: Historická území (Čechy, Morava, Slezsko), Územní rozdělení – kraje, Krajská města, Pohoří, Vodstvo, Roviny a nížiny, Významné kulturní památky, Národní parky a CHKO, Olomoucký kraj – okresy, Lokalizace ČR v Evropě.

Žák bude ústně či písemně přiřazovat číslům v mapě správné údaje.

Obor: Přírodopis

Složka: Biologie člověka

2.stupeň              

Definice minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

P-9-5-01p popíše stavbu orgánů a orgánových soustav lidského těla a jejich funkce

P-9-5-02p charakterizuje hlavní etapy vývoje člověka

P-9-5-03p popíše vznik a vývin jedince

P-9-5-04p rozliší příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby

P-9-5-05p zná zásady poskytování první pomoci při poranění

Příklad zpracování části pracovních listů této složky:

Pracovní listy: „Kostra člověka“

soubor 10 reliéfních obrázků: kostra, páteř, lebka, trup, hrudník, pánev, horní končetina, ruka, dolní končetina, noha

Pracovní listy: „Orgány části lidského těla“

soubor 12 reliéfních obrázků: oko, ucho, nos, mozek, srdce, plíce, játra, ledviny, žaludek, močový měchýř, ženské pohlavní orgány, mužské pohlavní orgány.

Doplňovačky popisu a stavby orgánů. Obrázky plošně vhodně velké, výrazná grafika a velikost objektů, eliminace rušivých prvků na stránce.

Obor: Chemie

Složka: Částicové složení látek a chemické prvky

2.stupeň

Definice minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

CH-9-3-02p uvede nejobvyklejší chemické prvky a jednoduché chemické sloučeniny a jejich značky

CH-9-3-03p rozpozná vybrané kovy a nekovy a jejich možné vlastnosti

Příklad zpracování části pracovních listů této složky:

Pracovní listy: „Atom, molekula, prvek a sloučenina (pro nevidomé žáky)“

Soubor kontrastních a reliéfních obrázků: popis atomu, atom vodíku, atom kyslíku, atom dusíku, popis molekuly, molekula kyslíku, molekula dusíku, molekula vody, halogeny, brom, chlor, jod, fluor, alkalické kovy, lithium, sodík, draslík, rubidium, cesium, francium, sloučeniny.

Doplňovačky a přiřazování popisu a stavby atomu. Obrázky plošně vhodně velké, výrazná grafika a velikost objektů, eliminace rušivých prvků na stránce.